Cześć!

Jak już możesz wnioskować po tytule, dziś nas tapete weźmiemy efektywną organizację czasu. Zanim jednak przejdę do konkretów, zdradzę Ci pewne fakty o mojej osobie.

Wiedz, że nie należę do grona tych, którzy są świetnie zorganizowani. Jestem raczej zakręcona, dlatego przetestowałam na sobie wiele metod skutecznej organizacji czasu. To, co poniżej chciałbym Ci przekazać, sprawdziło się w moim życiu, ale nie musi mieć przełożenia na Twoje. Zasada jest zawsze jedna – próbuj! Eksperymentuj, a być może i Tobie pomogą lepiej zorganizować swój dzień.

 

Jak zyskać więcej czasu podczas dnia?

 

1. Zweryfikuj, czy jest jakiś „czasopochłaniacz”

To często niewidzialny problem, który zabiera nam nasze cenne minuty. Dlaczego niewidzialny? Bo nie analizujemy swojego życia. Praktycznie każdy z nas posiada swoje ulubione „grzeszki”, które odciągają go od obowiązków. Kiedy zapytasz mnie, co może być takim pochłaniaczem czasu, podam Ci 3 najczęściej podawane przykłady przez badanych:

– przeglądanie kilka razy dziennie mediów społecznościach (wybieraj tylko wartościowe treści),

– oglądanie telewizji,

– chodzenie bezczynnie po galeriach handlowych.

Jeżeli nie potrafisz odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest moim „czasopochłaniaczem”, proponuję Ci wykonanie pewnego zadania. Chwyć za kartkę oraz długopis i przez następne trzy dni spisuj wszystkie swoje czynności minuta po minucie. W ten sposób szybko uświadomisz sobie, gdzie ucieka Twój cenny czas.

Jeżeli już rozwiązałaś zagadkę – zdecyduj, co chcesz z tym zrobić. Zrezygnować kosztem realizacji innych ważnych dla Ciebie wartości, czy jest to coś, co po prostu lubisz robić i chcesz znaleźć inne rozwiązanie?

2. Planowanie dnia / tygodnia!

Tutaj postawiłam wykrzyknik, ponieważ uważam, że od tego tak naprawdę powinnaś zacząć. Najważniejsze jest to, abyś organizowała swój czas systematycznie. Możesz planować dzień po dniu, a możesz także zaplanować cały tydzień, co jest dużo trudniejsze, ale często przynosi lepsze rezultaty.

Istotne jest również, kiedy zasiadasz ze swoim organizerem. Wybierz taką porę dnia, kiedy Twojej głowy nie zaprzątają inne obowiązki, a Ty możesz w spokoju się skupić. Ja zwykle planuję swój czas wieczorem, ponieważ rano lubię wstać i wiedzieć, co mnie czeka tego dnia.

Przedstawiam Ci przykład mojego planowania:

Poniedziałek: 

Edukacja: Zabieg na ciało i stopy + książka

Inne sprawy: Przesłuchanie nowej płyty + sprawy prywatne związane z mailem

Praca: Określam 2 najważniejsze zadania + 1 niedotyczące pracy

Trening: Trening z Olą (nagranie nowego filmu + rozmowa w przerwie) + cardio 20 min (słuchanka angielskiego)

Wtorek: 

Praca: Dwa najważniejsze zadania + 1 spoza pracy

Trening: Joga (wyłączenie głowy – relaksacja)

Pasja: Obróbka zdjęć i filmów + dwie ważne rozmowy telefoniczne

Dom: Sprzątanie i gotowanie + program edukacyjny

Ważne wartości i zadanie do wykonania
(wybieram 3 wartości, a następnie określam 1-2 rzeczy do zrealizowania. Wpisuję do kalendarza).

PRACA: Zakończenie projektu x / spotkanie z zespołem.
RODZINA: Wspólny obiad z grami planszowymi / rozmowa z mężem w określonym temacie.
JA: Masaż twarzy / afirmacja podziękowania.

 

Jak planować?

Podam Ci kilka ważnych punktów, mając na uwadze planowanie całego tygodnia.

– Określ stałe obowiązki i wpisz je do kalendarza (np. praca, dzieci, gotowanie itp.)

– Wybierz 3 najważniejsze dla Ciebie wartości (tak jak zrobiłam to wyżej) i określ do każdej po 1- 2 czynności, które w danym tygodniu chcesz zrealizować. Wpisz je w kalendarz.

– Zrób listę „To do” zapisz w niej wszystkie rzeczy do zrobienia, które są w Twojej głowie, nawet te najmniejsze i odległe w czasie. Uwolnisz swój umysł od chaosu, a wiedz, że czysta głowa pozwala kreatywnie planować.

– Z listy „To do” określ rzeczy, które możesz komuś zlecić. Pamiętaj, że są osoby, które mogą zrobić to równie dobrze jak Ty.  Zapisz przy zadaniu imię proponowanego wykonawcy i termin realizacji.

– Łącz zadania (nieuwzględniające pracy) z czynnościami z Twojej listy.

Przykłady:

  • Gotowanie z słuchaniem audiobooka czy programem edukacyjnym.
  • Zabiegi kosmetyczne wymagające czasu z czytaniem książki, gazety.
  • Jazda samochodem z wykonaniem ważnych telefonów, czy słuchaniem książki.
  • Stanie w kolejne z wysłanie maili, dokończeniem oferty czy przeczytaniem artykułu.
  • Trening z przesłuchaniem nowej płyty, wysłuchaniem wykładu czy rozmową z przyjaciółką, gdy trenujecie razem.
  • Zamiast pisać z przyjaciółmi na mediach społecznościach, zaproś wszystkich na wspólne gotowanie.
  • Spotkanie z przyjaciółkami to również świetny moment na omówienie nowych trendów modowych, nie musisz siedzieć godzinami na Internecie lub marnować czas w centrum handlowym.

 

3. W pracy skup się na pracy

Przetestowałam to kilkukrotnie na sobie i doskonale wiem, że jeżeli skupiasz się na jednym zadaniu to wykonasz je o wiele szybciej i skuteczniej. Zamknij wszystkie niepotrzebne strony internetowe. Wycisz powiadomienia w telefonie i skup się na tym, co robisz. Gwarantuję Ci, że zdziwisz się jak dobrze Ci poszło i ile „wolnego” czasu Ci zostało.

Musisz włożyć tutaj wiele swojego zaangażowania, bo naprawdę bardzo łatwo poddać się rutynie chaosu. Kiedy wykonasz swoje zadania, masz czas na inne rzeczy niekoniecznie związane z Twoją pracą. Nie oszukujmy się! Każdy to robi i nie jest to złe, jeżeli sumiennie wykonałaś zadania.

 

4. Planuj zakupy na cały tydzień

Znowu planowanie? No tak! Ale chcesz mieć więcej czasu? Jedzenie to podstawa! To nasze paliwo – jak nie zatankujesz, to nie pojedziesz. A właśnie – tankujesz raz, a porządnie czy codziennie lubisz odwiedzać stację benzynową? Tak samo jest z zakupami. Kiedy masz plan tego, co chcesz jeść w tygodniu, nie tylko zaoszczędzisz cenny czas, ale również ustrzeżesz się od super promocji. Polecam Ci mój planner żywieniowy.

 

5. Odkładaj rzeczy na miejsce

Od czego zacząć? Oczyść swoją przestrzeń i uporządkuj swój dom. Pozbądź się rzeczy, które nie są Ci potrzebne albo nie mają swojego miejsca. Nie zdajesz sobie sprawy jak bardzo harmonia w Twoim domu przekłada się na Twój umysł. Uporządkowana przestrzeń zmusi Cię do odkładania wszystkiego na miejsce, co uchroni Cię przed nostalgicznym szukaniem potrzebnych rzeczy w momencie, kiedy akurat bardzo się śpieszysz.

6. Zabaw się w stylistę

Codziennie rano wstajesz i marnujesz kilka minut na wybranie swojej stylizacji, a następnie rozłożenie deski do prasowania? Zrób to raz, a porządnie. Zaplanuj to, co chciałabyś ubrać w tygodniu. Wyprasuj i powieś na wieszakach.

(Dla motywacji zapraszam Cię do obejrzenia metamorfoz moich podopiecznych)

 

7. Zatrudnij pomoc

Nie, nie, kochana, nie żyjemy w czasach, kiedy na pomoc domową stać tylko tych z „górnej półki”. Czy wiesz ile osób byłoby Ci wdzięcznych za pomoc? Czy wiesz dla ilu osób 10 zł to potężna kwota? Zadam Ci inne pytanie: ile rzeczy jesteś w stanie zrobić dla siebie i swojej rodziny podczas 3 godzin? Wiele! A przy tym mieć posprzątany dom za niewielką sumę pieniędzy. Przemyśl to.

8. Uwolnij się od „ja muszę”

Ty nic nie musisz! My kobiety mamy tendencje do wymagania zbyt wiele od samych siebie. Chcemy być dobrymi żonami, matkami, kobietami sukcesu, przyjaciółkami, kochankami… Mogłabym wymieniać w nieskończoność! Oszaleć można od takiej presji. A może powinnaś postawić na pierwszym miejscu bycie uśmiechniętą? Czy nie uważasz, że szczęśliwa kobieta jest inspirująca?

 

Mam nadzieję, że zainspirowałam Cię do zmian, jednak jeszcze większą nadzieję mam na to, że weźmiesz kartkę i długopis i zabierzesz się do planowania. Jeżeli masz jakieś pytania – daj znać w komentarzu. Chętnie też poznam sposoby, które u Ciebie się sprawdzają. Dzielmy się wiedzą i doświadczeniem 🙂

FACEBOOK         INSTAGRAM          YOUTUBE

 

Polecam również wpis: Jak żyć pełnią życia.

Loading...