Czytasz ten post bo właśnie spodziewasz się dziecka i chcesz zadbać o swoje zdrowie? Mam nadzieję, że wcześniej również byłaś aktywna i nie jesteś jedną z tych osób, które dopiero dziecko zmotywowało do aktywności. Jeżeli tak, to wiedz, że powinnaś zacząć dopiero po 1 trymestrze i po wcześniejszej konsultacji z lekarzem. Nie kochana! Niema lekko! Wcześniej nie było motywacji to teraz jeszcze chwilę powinnaś się wstrzymać. Kobietom, które już przed ciążą były aktywne, a samą ciąże mają zdrową i czują się dobrze mogę polecić mój sposób na fit styl życia. Patrząc przez pryzmat czasu, nie jako trener ale jako mama zostawię tu najważniejsze moim zdaniem uwagi.  Aktywność podczas ciąży to nie dbanie o swoją sylwetkę jak aspekt wizualny ale zagwarantowanie sobie lepszego samopoczucia i więcej sił podczas porodu. Jeżeli nie jesteś czegoś pewna, zapytaj lekarza! Lepiej zapytać dwa razy niż bezmyślnie zaryzykować. 

 

 

Zanim przejdę dalej mam kilka ważnych informacji: 

  • każda aktywność fizyczna wymaga zgody Twojego lekarza
  • nie frustruj się, że za dużo przytyjesz! To nie są zawody mam!
  • traktuj aktywność jako sposób na lepsze samopoczucie
  • jeżeli wystąpi coś niepokojącego, przerwij trening i skonsultuj się z lekarzem
  • nie ćwicz, kiedy jesteś przeziębiona
  • czuj niedosyt treningowy !
  • pij więcej wody
  • zadbaj o wygodny strój i dopasowany biustonosz
  • dbaj o swoje zdrowe odżywianie

 

 

Tak! Mówię Ci to ja, osoba, która ma bzika na punkcie aktywności fizycznej. Mało tego, na samym początku ciąży obraziłam się na świat, bo każdy mówił mi „teraz musisz zwolnić, teraz nie możesz się przemęczać”. Wyobraź sobie, że będąc już w nieświadomej ciąży zrobiłam jeszcze 2 bardzo mocne treningi siłowe, a z dnia na dzień, kiedy potwierdziła się moja ciąża odłożyłam ciężary na bok! Nie odłożyłam jednak aktywności bo byłoby to coś bardzo nienaturalnego dla mojego ciała. Serce mi się ściskało, jak patrzyłam na ludzi wychodzących z treningu ostatkiem sił, a ja mimo świetnego samopoczucia musiałam totalnie się przestawić bo rozum podpowiadał coś innego. Kiedy potwierdziła się moja ciąża (test ciążowy, a następnie lekarz i był to 5 tc) odstawiłam jakąkolwiek aktywność na 2 tygodnie aby nie doprowadzić do wczesnego poronienia. Po tym okresie zaczęłam stosować aktywność tak, jak opisuję poniżej.

 

BEZPIECZNE AKTYWNOŚCI PODCZAS CIĄŻY

 

Opowiem ci jak to krok po kroku wyglądało u mnie. Kolejność nie jest przypadkowa!

Wraz z rosnącym maluszkiem, zmieniała się forma aktywności ruchowej.

Aerobic / Trening całego ciała

Początek ciąży zmienił się tylko tyle, że duże obciążenia (40 kg, 30 kg) zamieniłam na bardzo małe ( 5 kg, 3 kg) i wyrzuciłam z planu ćwiczenia na brzuch, leżenie na brzuchu oraz wszelkiego rodzaju skoki i ćwiczenia dynamiczne. Jeżeli zamierzasz uczęszczać na zajęcia grupowe koniecznie poinformuj instruktora o ciąży. Jeżeli tempo zajęć jest za szybkie nie stresuj się ćwiczyć w swoim tempie. Zajęcia grupowe są komfortowe, kiedy brzuszek jest jeszcze dość mały, sama poczujesz kiedy zmienić formę zajęć na zajęcia dla kobiet w ciąży lub indywidualne treningi. Zajęcia grupowe prowadziłam do około 7 miesiąca ciąży, właśnie do tego momentu czułam się komfortowo. Dodatkowo po 3 miesiącu ciąży wyłączyłam też ćwiczenia w leżeniu na plecach. Najczęściej wykonywałam treningi na całe ciało według planu bardzo podobnego do wcześniejszego z wyłączeniem wspomnianych ćwiczeń i znaczną redukcja obciążenia aż do obciążenia własnego ciała.

 

 

Rower stacjonarny/ eliptyk

Rower w terenie już sobie odpuść. Nigdy nie wiesz czy akurat w tym czasie nie zaliczysz gleby, co może być dużym problem dla twojej ciąży. Rower stacjonarny jest bezpieczny i możesz kontrolować swoje tętno, to samo tyczy się ekliptyka czy bieżni. Trening na urządzeniach cardio powinien kojarzyć się z przyjemnością. Stopień trudności powinien być tak dopasowany abyś mogła swobodnie oddychać bez nadmiernej zadyszki. To czas, kiedy przesłuchałam wiele audiobooków.

 

Basen/ Aqua aerobic

Niektóre panie obawiają się kontaktu z basenem z uwagi na zakażenia bakteryjne. Osobiście miałam to na uwadze ale podjęłam próbę takiej aktywności i spotkałam wiele innych kobiet. Wiem, że możesz zapytać swojego lekarza o preparaty, które mogą uchronić przed takim ewentualnym zakażeniem. Trening na basenie był jednym z moich ulubionych ponieważ w ciąży zaawansowanej (8 miesiąc) odciążał mój kręgosłup i masował ciało.

 

Zajęcia dla kobiet w ciąży

Mimo iż sama potrafię przeprowadzić takie zajęcia, mieszkając w obcym mieście chciała po prostu nawiązać więź z innymi mamami dlatego postanowiłam chodzić na takie zajęcia. To była bardzo słuszna decyzja. Spotkałam się jednak z różnymi typami zajęć, które kryły się pod taką samą nazwą „aktywne 9 miesięcy”. W jednym klubie fitness były to zajęcia dość dynamiczne, a w drugim spokojne i skupione na świadomości własnego ciała. Myślę, że tutaj musisz po protu spróbować, która opcja jest dla Ciebie komfortowa i która sprawia Ci więcej przyjemności. Ja z racji mojej miłości do jogi, ale również spełnionego uczucia zmęczenia mieszałam obie formy.

Zdrowy kręgosłup

Moim zdaniem to są zajęcia dla każdego człowieka, bo każdy z nas powinien dbać o podstawę naszego ciała! To, co powinnaś zrobić, to tak jak poprzednio poinformować instruktora o twoim stanie gdyż w sytuacji ćwiczeń, których nie powinnaś wykonywać (jak leżenie na brzuchu) zmodyfikuje dla Ciebie ćwiczenia. Wykonując swoje treningi dla kręgosłupa przyjmowałam głównie pozycje leżenia bokiem, klęku podpartego i stosowałam ćwiczenia z piłką. Dodałam również wiele ćwiczeń oddechowych. Podczas ciąży zrobiłam dwa szkolenia (aktywne 9 miesięcy i aktywność po ciąży)

 

 

Spacery i oddychanie

Ostatni miesiąc zrezygnowałam już z wszelkich wcześniejszych aktywności i postawiłam na spacery. Tak po prostu czułam. Trenowałam prawie codziennie i potrafiłam przemaszerować około 8-10 km. Kontakt z naturą świetnie wpłynął na moje samopoczucie, a przerwy na czytanie motywującej książki budowało moją wewnętrzną radość. To świetny czas dla przyszłej mamy! Nie masz obowiązków, nikt nic od Ciebie nie wymaga i cały dzień może wyglądać tak, jak sobie zaplanujesz o ile masz to szczęście, że dobrze się czujesz. U mnie wyglądało to tak, że pół dnia spędzałam poza domem, podczas spacerów robiłam przerwy aby usiąść w pięknym miejscu i po prostu pooddychać.

 

 

 

Ciąża to bardzo kontrowersyjny temat i wiem, że wiele z was może nie zgodzić się z tym, co jest powyżej napisane. Wiem też, że taki sposób podejścia do aktywności ma wielu sprzymierzeńców gdyż wiele obecnych już mam towarzyszyło mi podczas tego okresu. Myślę, że my kobiety mamy tak rozwiniętą intuicję, że słuchanie jej i własnego ciała daje nam odpowiedź na wszelkie pytania.

 

Chcesz aby ktoś poprowadził Cię w tym ważnym momencie?

Przyszłe mamy wymagają skrupulatnej uwagi, więc podchodzę do nich bardzo indywidualnie, jeżeli czujesz chęć to po prostu napisz do mnie:

Loading...